Soor 22 symposium groot succes

Over Spoor 22

Spoor 22 maakt zich, in de regio Rotterdam en Den Haag, hard om de MBO Sociaal Werker een professioneel podium te geven. Een podium dat ze verdienen.
Lees verder

Juliette Johnson, MBO student

Dankzij Spoor 22 is er goed contact ontstaan tussen instellingen en scholen. Samen bekijken wij hoe onze lessen beter kunnen aansluiten bij de praktijk.
Lees verder

Zeenul Rahiminejad, cliëntondersteuner praktische dienstverlening, Wijkz

Ik vroeg me in het begin wel af: Ben ik wel goed genoeg als mbo’er? Nu weet ik dat ik als mbo’er een goede opleiding heb gevolgd en veel ervaring heb door de uitgebreide stage.
Lees verder

Symposium 2022

De MBO student is onmisbaar. Ze zijn snel en hebben een hands on mentaliteit.
Lees verder

Gio Ipcedencia, Participatiemakelaar, DOCK

MBO Sociaal Werkers maken goed contact en weten wat er speelt in buurten en wijken. Die skills zie ik ook terug bij mijn stagiaires. Dat zijn mijn toekomstige collega’s!

Barbara Boom, opleidingsmanager

De MBO student is onmisbaar in de functiemix van vrijwilligers/MBO’ers/ HBO- ad en HBO bachelor. Zij zijn een onmisbare schakel tussen de leefwereld en de systeemwereld van bewoners.

Deze samenwerking sluit aan bij de lokale praktijk

‘Ik geloof in een basishouding die nodig is voor dit vak.’ Marian Kemper is directeur-bestuurder bij Koppel-Swoe, een brede welzijnsorganisatie in Epe, Vaassen, Emst en Oene. Sinds 2016 werken zij samen met ROC Aventus in het project ‘Experimenteel leren in de wijk’. Zij vertelt hierover.

WAT HOUDT HET PROJECT IN?

‘In het schooljaar 2016/2017 startten we met een pilot met een groep studenten in Vaassen. Doelstelling was om studenten meer inzicht te laten krijgen in hun toekomstige werkpraktijk. Inmiddels heeft deze vorm van hybride leren, waarbij een docent van Aventus en een sociaal werker van Koppel-Swoe de studenten begeleiden, vorm gekregen in een opleiding.’

WAARUIT IS DE SAMENWERKING ONTSTAAN?

‘Vanuit de wens om onderwijs en praktijk beter aan te laten sluiten. Met het inbedden van onderwijs in de praktijk lukt dat. De studenten gaan direct aan de slag in hun toekomstige beroep; het ondersteunen van bewoners in de wijk. Zij leren een vak, weten wat dat inhoudt en wat het van hen vraagt. Ze helpen bijvoorbeeld statushouders wegwijs te worden, organiseren sport en spel in de wijk. En dat doen ze goed.’

JULLIE ZETTEN HIERMEE IN OP MBO COLLEGA’S. IS DAT BEWUST?

‘Bij ons werken zowel sociaal werkers met een mbo als een hbo achtergrond. Ik vind het niet zo interessant om te focussen op die achtergrond. Ik geloof in een basishouding die nodig is voor dit vak. Ik denk dat  organisaties gebaat zijn bij diversiteit en dat je juist als sociaalwerkorganisatie een afspiegeling moet zijn van de samenleving. Alleen dan kun je er zijn voor alle bewoners.’

WAT BRENGT DE MBO SOCIAAL WERKER KOPPEL-SWOE?

‘Ze beschikken over vakmanschap. Ze zijn de aanpakkers en doeners die we nodig hebben. Je kunt lang praten over oplossingen, maar je zult moeten ‘doen’ om problemen op te lossen. Met creativiteit en door te improviseren zoeken zij naar maatwerk. Zij staan dicht bij de doelgroep, komen er vaak zelf uit, en dat maakt contactleggen en aansluiten makkelijk.’ Ze vervolgt: ‘Je moet niet kijken wat iemand op basis van een papiertje zou moeten kunnen, maar wat een mens kan en wil.

TERUG NAAR DE SAMENWERKING MET AVENTUS. WAT MAAKT DIE WAARDEVOL?

‘We kunnen aankomend sociaal werkers aan ons binden én helpen het onderwijs en het werkveld doordat er straks betere professionals van de opleiding komen. Immers, ook docenten en begeleiders zijn nauw betrokken bij de praktijk waardoor begeleiding en lessen beter worden. Zo werken we aan onze eigen toekomst en aan die van de sector. Met deze samenwerking heb je professionals die aansluiten bij je lokale praktijk. Zij zijn op de hoogte van lokale thema’s, kennen de wijken en buurten en weten wat daar speelt.’