Je wordt niet zomaar sociaal werker
‘ Ik weet dat ik als mbo’er een goede opleiding heb gevolgd en veel ervaring heb door de uitgebreide stage.’ Aan het woord is Zeenul Rahiminejad. Hij volgde de opleiding sociaal werk mbo 4 bij ROC Mondriaan en liep stage in het lerend wijkcentrum van Mooi welzijn. Na zijn stage werd hij bij het servicepunt van Mooi welzijn in Moerwijk (Den Haag) cliëntondersteuner praktische dienstverlening.
WAT DOEN JULLIE BIJ HET SERVICEPUNT?
‘We geven informatie en bieden hulpverlening; zowel praktisch, als psychosociaal. Door corona is de inloop voor inwoners vervallen. Mensen moeten ons nu bellen. We hebben dat wel zo laagdrempelig mogelijk gemaakt, maar je mist het face-to-face contact. Het is moeilijk in te schatten hoe het met iemand gaat als je niet ziet hoe diegene erbij zit. Daarnaast merken we dat de problematiek complexer wordt; werkloosheid, schulden, dreiging van huisuitzetting. Dat vraagt meer van ons.’
HOE GAAN JULLIE DAARMEE OM?
‘We trokken als cliëntondersteuner praktische dienstverlening en cliëntondersteuner psychosociaal altijd al samen op. Die samenwerking is door corona versterkt. Intakes bespreken we vooraf en na het gesprek kijken we samen en met collega’s welke oplossingen we zien.’
JIJ HEBT ‘N MBO-DIPLOMA, DE PSYCHOSOCIAAL CLIËNTONDERSTEUNER ‘N HBO-DIPLOMA. HEEFT DAT INVLOED OP DE SAMENWERKING?
‘Nee hoor, ik voel me bij Mooi welzijn 100% gelijkwaardig. Ik vroeg me in het begin wel af: Ben ik wel goed genoeg als mbo’er? Nu weet ik dat ik als mbo’er een goede opleiding heb gevolgd en veel ervaring heb door de uitgebreide stage. Dankzij die stage heb ik de werkwijze van collega’s overgenomen, dat is ook prettig bij het samenwerken.’
WAT VIND JIJ TYPEREND VOOR MBO SOCIAAL WERKERS?
‘Misschien zijn we wat praktischer, worden we wat sneller voor de leeuwen geworpen. We hebben natuurlijk ook meer stage-ervaring dan een hbo’er. Maar zij zijn vaak weer wat theoretischer. Die verschillen werken juist goed; je vult elkaar aan, leert van elkaar.’
HET WORDT VAAK GEZEGD: MBO’ERS SLUITEN BETER AAN BIJ CLIËNTEN. HERKEN JIJ DAT?
‘Ik durf het niet te zeggen. Is dat niet meer iets van karakter? Ik kan waarde toevoegen voor cliënten en collega’s doordat ik rustig ben en geduld heb. Tijdens mijn opleiding was er veel aandacht voor gesprekstechnieken, waardoor ik geleerd heb die rust te combineren met het tonen van empathie en interesse. Dus mbo of hbo? Ik weet het niet. Je wordt niet zomaar sociaal werker. Het moet wel echt in je zitten en je moet ambitie hebben. Je wordt toch ook niet zomaar dokter?’