Soor 22 symposium groot succes

Over Spoor 22

Spoor 22 maakt zich, in de regio Rotterdam en Den Haag, hard om de MBO Sociaal Werker een professioneel podium te geven. Een podium dat ze verdienen.
Lees verder

Juliette Johnson, MBO student

Dankzij Spoor 22 is er goed contact ontstaan tussen instellingen en scholen. Samen bekijken wij hoe onze lessen beter kunnen aansluiten bij de praktijk.
Lees verder

Zeenul Rahiminejad, cliëntondersteuner praktische dienstverlening, Wijkz

Ik vroeg me in het begin wel af: Ben ik wel goed genoeg als mbo’er? Nu weet ik dat ik als mbo’er een goede opleiding heb gevolgd en veel ervaring heb door de uitgebreide stage.
Lees verder

Symposium 2022

De MBO student is onmisbaar. Ze zijn snel en hebben een hands on mentaliteit.
Lees verder

Gio Ipcedencia, Participatiemakelaar, DOCK

MBO Sociaal Werkers maken goed contact en weten wat er speelt in buurten en wijken. Die skills zie ik ook terug bij mijn stagiaires. Dat zijn mijn toekomstige collega’s!

Barbara Boom, opleidingsmanager

De MBO student is onmisbaar in de functiemix van vrijwilligers/MBO’ers/ HBO- ad en HBO bachelor. Zij zijn een onmisbare schakel tussen de leefwereld en de systeemwereld van bewoners.

MBO- en HBO-stagiairs van Dock organiseren ‘ de lunch tegen de eenzaamheid’ en 21 dagen challenge’

Bij Dock werken mbo en hbo stagiaires van het Albeda college en Hogeschool Rotterdam aan gezamenlijke opdrachten. De afgelopen weken hebben zij ‘De lunch tegen eenzaamheid’ en de ‘21 dagen Challenge’ georganiseerd. Leerzaam voor de stagiaires en nuttig voor de deelnemers!

De voorbereiding: sta stil bij de talenten 

Tijdens de voorbereiding van deze initiatieven werden de taken verdeeld aan de hand van vaardigheden, competentie en leerpunten en wensen van de stagiaires. Bij beide initiatieven had een derdejaars hbo’er de leiding. De professionals van DOCK waren vooral coachend.

De uitvoering: ‘challenge’ elkaar 

Tijdens ‘De lunch tegen eenzaamheid’ gingen de mbo stagiaires in gesprek met bewoners. Zij deden dit aan de hand van de methodiek Mijn Positieve Gezondheid (MPG). De stagiaires gaven elkaar instructies, feedback en leerden met en van elkaar.

Na deze bijeenkomst organiseerden de stagiaires voor de bewoners een ‘21 dagen Challenge’ voor gezonder leven. Een stagiaire coördineerde dit initiatief en maakte een groepsapp aan. Elke dag werd er door een andere stagiaire een passende ‘challenge’ bedacht en uitgevoerd. Daarbij moesten de stagiaires rekening houden met zaken zoals motivatie doelgroep, voorkomen van uitval, vaststellen regels etc. De interactie tussen de stagiaires en deelnemers verliep goed. Dat was ook te merken aan de positieve reacties van de deelnemers. Zij gaven aan dat zij het prettig vonden om met de stagiaires te praten over de persoonlijke situatie en de ervaringen.

Leren en ontwikkeling door te doen 

Wat hebben de stagiaires geleerd? Allereerst samenwerking. Natuurlijk kon de ‘21 dagen Challenge door één stagiair uitgevoerd worden. Maar de opdracht was vooral om samen te werken en andere stagiairs te betrekken, met elkaar te overleggen en een draaiboek maken. Op deze manier hebben de stagiaires gewerkt aan de competenties zoals leidinggeven, gesprekstechnieken, projectmatig en methodisch werken.

Een gouden tip 

Geef een stagiair een ‘veilige’ ruimte om zowel positieve als negatieve ervaringen op te doen (fouten en uitdagingen). Dan weet je als stagebegeleider wat hij nog nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

Meer weten? Neem dan contact op met Gio Ipcedencia email: GIpcedencia@dock.nl of met Daphne Bes email: dbes@dock.nl